הסכם תשלום מזונות לגבר

הסכם תשלום מזונות גבר לאשה תופעה מוכרת,

אבל חייב אשה לתשלום מזונות לגבר ?

כשגבר ואשה מנהלים מערכת יחסים עם הסכם לא מפורש מראש,

כשפורץ סכסוך בן בני הזוג,הגבר לטענתו האשה דאגה לצרכיו,

בית משפט קבע שהבסיס למזונות אזרחים ,וחייב את האשה לתשלום ,

הסיבות תלות הגנה על חולשה,בהסתמכות,משך החיים המשותפים,

בית המשפט קבע שעל האשה לשלם מזונות לגבר שלה……..

העליון קבע: גם גרושות ישלמו מזונות

הרכב מורחב של שבעה שופטים קבע לראשונה כי הורים לילדים בגילאי 15-6 יהיו חייבים בתשלום מזונות באופן שווה בהתאם ליכולותיהם הכלכליות. הפסיקה העקרונית ניתנה בתגובה לעתירות של שני אבות גרושים שנדרשים לשלם מזונות למרות שגרושותיהן מרוויחות יותר מהם

לפי המצב הנהוג כיום גברים נדרשים לשלם דמי מזונות במקרים של משמורת משותפת גם כשגרושותיהם מרוויחות יותר מהם, ושני האבות שעתרו לבג"ץ טענו כי צריך לקחת בחשבון את היכולות הכלכליות של שני ההורים ולפיהן לקבוע מי ישלם.

"ראינו כי על פי הפרשנות הנוהגת של הדין העברי בפסיקתנו, חיובו הבלעדי של האב במזונות ההכרחיים עד לגיל 15 והפטור המוקנה לאם מאלה אינו מושפע במישרין משאלת חלוקת המשמורת הפיזית", נכתב בהחלטה. "החבות במזונות ההכרחיים רובצת לפתחו של האב לבדו, בין אם המשמורת על הילדים נמסרת לאם, בין אם היא נמסרת לאב, ובין אם היא ניתנת במשותף לשני ההורים. נדגיש שוב כי חובת האם להשתתף במזונות מדין צדקה – במקרים שבהם תתגבש – תחול רק על אותו חלק במזונות העולה על הצרכים ההכרחיים, כך שברגיל, ובסיכומם של דברים יהיה חלקו של האב גדול יותר".

אפלייה מחמת מין

עוד נכתב כי "הדין הקיים מעורר קושי ברור במקרים של משמורת פיזית משותפת – תופעה שאליה נחשפה המערכת המשפטית למן ראשית שנות ה-2000. על רקע התופעה המסתמנת נשמעו טענות מצד אבות כי חלוקת נטל המזונות האמורה – שאינה מביאה בחשבון את חלקם במשמורת הפיזית – אינה הגונה ועולה כדי אפלייתם מחמת מין".

השופטים הסבירו כי "המציאות המתהווה הביאה את הערכאות הדיוניות לבחינה מחודשת של הסוגיה, ולניסיון ליתן לה מענה בגדר הדין הקיים המטיל חיוב בלעדי על האב במזונות ההכרחיים. כך נמצא כי משהאב מספק חלק ממזונות ילדיו ההכרחיים, ניתן להפחית מהחיוב הכספי שעליו להעביר לידי האם. לעניין היקף ההפחתה והעניינים שעליהם תחול נודעו גישות שונות".

"הצעד הבא – ביטול חזקת הגיל הרך"

עורך הדין אמיר שי, המייצג את אחד האבות שעתרו, אמר בעקבות הפסיקה התקדימית כי "מדובר בפסק דין החשוב ביותר בעשור הנוכחי לא רק בתחום המשפחה אלא בכלל. מעתה ואילך תיפסק האפליה לפיה אבות בלבד חייבים לשאת לבדם בכלכלת ילדיהם. מהיום יש לילדים בישראל שתי כתובות שחייבות לדאוג להם כמו בכל מדינה נורמטיבית. סביר להניח שעשרות אלפי אבות יציפו את בתי המשפט ויגישו בחודשים הקרובים תביעות להתאמת דמי המזונות לפי ההלכה החדשה של בית המשפט העליון".

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית ארגון "משפחה חדשה" אמרה כי "זהו צעד חשוב בהשוואת מעמד האישה. הכרה בעובדה שאישה איננה רק סחטנית וטפילה אלא יש בכוחה להיות כוח שווה. הצעד הבא יהיה ביטול חזקת הגיל הרך, אותה חזקה המנציחה את מעמד האישה כעקרת בית. רק כך ניתנת לגיטימציה לדרישה שווה בשכר הנשים".

 

blansh@netvision.net.il

0547746027

Share

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *